söndag 10 april 2011

Trandansen i Hornborgarsjön 2011 med mitt nya objektiv Tamron 70-300...

Tranorna är vårens budbärare.
I många år har jag tänkt att se den beryktade trandansen och i år blev det äntligen av. 12.800 st tranor hade vi att titta på (som mest kan det vara 13.000 - 14.000 fåglar), mycket mäktigt, dock ingen dans. Solen sken och vinden ven, jag tog inte med mig stativet "ser ju bara "wannabe" ut för lilla mig", men ångrade mig snabbt. Det blåste så jag inte kunde stå still trots att jag lutade mig mot staketet, händerna skakade pga den svinkalla vinden. Att jag överhuvudtaget tog några hyfsat skarpa bilder är mig en gåta...

En trana kan bli åtminstone 18 år och lever hela sitt liv med samma partner. Jag kunde se att de nästan alltid flög två och två, oftast väldigt synkade.

Hur i herrans namn kan man räkna alla dessa fåglar kväll efter kväll hela våren utan att bli knäpp i huvet? ett  två  tre  fyra  fem ...a fasen, ett två tre... och de håller isär tranorna från de andra simfåglarna också, en knölsvan två knölsvanar...
-Jag är imponerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar